om modellen

Sista beställningsdag för denna modell är 1 Augusti 2018, därefter tillverkas endast beställda exemplar dock  som mest 200st totalt.

SJ köpte in V5 från Henschel i Tyskland på 70-talet för att tillsammans med V4 ersätta dåvarande V3 från 50-talet. Loken levererades mellan 1975-78.
Under 90-talet målade SJ om många V5 till den Blå färgsättningen.  Green Cargo övertog V5:orna när SJ och GC delades 2001. Inga V5 har fått GC grön målning och dom rullar idag som antingen Blå eller orange med GC märkning. Nr 183 och 187 är fortfarande Orange medans 152 och 156 idag är blå.
40 st byggdes och användes främst som växlingslok men de användes även till lättare godståg.
Under 90-talet bytte man till GM motorer och huvarna fick ett något annorlunda utseende med galler på sidorna samt i front. Högsta tillåtna hastighet var 70km/h.
Modellen levereras DCC med ljud. ESU Loksound V4.
Bilder med tillåtelse av Ulrik Martinussen

loading...

SJ V5 orange

SJ V5 orange i leverans utförande med runda buffertar. Vid beställnig ange lok nr 183 eller 187 
PRIS: 6950:-

SJ V5 Orange Gm motor

SJ V5 orange med GM motor. Skillnaden är galler på långhuvens sidor samt front. GM motor från ca 2000.  Vid beställnig ange lok nr 183 eller 187 
PRIS: 6950:-

SJ V5 Blå

SJ V5 blå. Vid beställnig ange lok nr 166 eller 172 
PRIS: 6950:-

SJ V5 Blå GM motor

SJ V5 blå med GM motor. Skillnaden är galler på långhuvens sidor samt front. GM motor från ca 2000. Vid beställnig ange lok nr 166 eller 172
Bild på SJ individ med GM motor saknas därav GC bild. 
PRIS: 6950:-

green cargo V5 orange

V5 GC orange med GM motor. Skillnaden är galler på långhuvens sidor samt front. GM motor från ca 2000. Vid beställnig ange lok nr 167 eller 181 
PRIS: 6950:-

green cargo V5 blå

V5 GC blå med GM motor. Skillnaden är galler på långhuvens sidor samt front. GM motor från ca 2000. Vid beställnig ange lok nr 165 eller 177

PRIS: 6950:-

Skriv en kortfattad beskrivning om tjänsten här